Az interneten történő vásárlás egyre elterjedtebb hazánkban is, vannak azonban, akik még mindig idegenkednek tőle. Pedig megfelelő körültekintéssel az internetről is vásárolhatunk biztonságosan, ráadásul kényelmesen, arról nem is beszélve, hogy a jogszabályok is jelentős védelmet biztosítanak a fogyasztóknak. A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) honlapján található tájékoztató alapján összefoglaltuk, mire érdemes leginkább odafigyelnünk, ha internetről vásárolunk.
Az internetes vásárlás a távollévők
között megkötött szerződések közé tartozik, azaz a szerződéskötésre a
kereskedő és a fogyasztó egyidejű jelenlétének hiányában kerül sor. A
fogyasztó az eladó (a szolgáltató) által üzemeltetett internetes
áruházban, virtuális módon rendeli meg a kiválasztott terméket.
Az online vásárlás előnyei és kockázatai
Az online vásárlás esetén a fogyasztó időt és energiát megspórolva,
otthonról vásárolhatja meg a kiválasztott árut kényelmesen, földrajzi
távolságra vagy a nyitvatartási időre tekintet nélkül. A megrendelt áru
kiszállítása nemcsak a lakóhelyre, hanem a fogyasztó munkahelyére is
kérhető. Az interneten fellelhető ajánlatok könnyedén
összehasonlíthatóak, így a fogyasztónak lehetősége van a legkedvezőbb
árú terméket megvásárolni.
Az online vásárlások során azonban
fokozottan fennállhat annak a veszélye, hogy meggondolatlanul kötünk
szerződést. A fogyasztónak ráadásul a bolti vásárláshoz képest jóval
kevesebb információ áll rendelkezésére a termékről: nem tudja azt a
kezébe venni, megvizsgálni, felpróbálni, valamint ellenőrizni, hogy az
áruról állított tulajdonságok ténylegesen megfelelnek-e a valóságnak.
Másrészt szintén kérdéses, hogy a terméket eladó kereskedő valóban
létezik-e, illetve jogosult-e gazdasági tevékenységet folytatni.
Sok
kellemetlenségtől és bosszúságtól óvhatjuk meg magunkat, ha kizárólag
olyan online üzletben vásárolunk, ahol megfelelő tájékoztatást kapunk a
webáruház üzemeltetőjének (a termék eladójának) személyéről, aki köteles
többek között nevét (cégnevét), címét, székhelyét, elérhetőségét
(telefonszám, e-mail cím) és adószámát is feltüntetni. Emellett a
vállalkozás köteles minket tájékoztatni az elállási jog gyakorlásának
részletes feltételeiről is.
Ugyancsak fontos, hogy a termék
megrendelése előtt mindig törekedjünk a lehető legtöbb információ
megszerzésére a kereskedőről és a vásárlás feltételeiről. Tehát mindig
szánjunk elég időt a honlapon hozzáférhető általános szerződési
feltételek elolvasására, hogy azok ne a későbbiekben érjenek minket a
meglepetés erejével. Tanácsos, hogy a megrendelés elküldése előtt a
honlapon közzétett vásárlási feltételeket mindig mentsük le és
nyomtassuk ki. Így a későbbiekben is bizonyíthatjuk, hogy a vásárlás
időpontjában milyen tartalommal volt a tájékoztatás a honlapon
hozzáférhető.
A webshop megbízhatóságának „tesztelésére” célszerű
először egy kisebb értékű terméket rendelni. Így meggyőződhetünk arról,
hogy a kereskedő megfelelő minőségű terméket árusít-e, betartja-e a
honlapon vállalt szállítási határidőt, kapunk-e számlát és magyar nyelvű
használati-kezelési útmutatót.
Nem árt azzal sem tisztában lenni,
hogy a honlap magyar nyelvű megjelenése vagy a címében látható „.hu”
kiterjesztés nem jelenti automatikusan azt, hogy az eladó Magyarországon
letelepedett vállalkozó. Gyakran előfordul, hogy magyar nyelvű
webáruházat hazánkban üzlettel nem rendelkező külföldi (más európai
uniós vagy Európán kívüli) székhelyű cég üzemeltet. Tudjunk róla, hogy a
„.hu” domain nevet a magyar cégek mellett külföldi vállalkozások is
használhatják!
Külföldi vállalkozás által üzemeltetett webáruház
esetén mindig gondoljunk arra, hogy a vásárlással milyen problémák
merülhetnek fel. Gyakran előfordul, hogy a termékhez nem mellékelnek
magyar nyelvű használati-kezelési útmutatót, emellett a termék hibája,
az esetleges reklamációnk esetén az idegen nyelvű kommunikáció is
nehézségekkel járhat. A külföldi székhelyű webáruházak szinte kivétel
nélkül a vételár előzetes megfizetéséhez (átutalásához) kötik a termék
leszállítását, ha azonban a termék leszállítására bármilyen okból nem
kerül sor, a szerződésszegéssel kapcsolatos igényeink érvényesítése
akadályokba ütközhet.
A megrendelés folyamata
A kereskedő köteles a fogyasztó megrendelését haladéktalanul, de
legkésőbb 48 órán belül elektronikusan visszaigazolni, ami a
gyakorlatban egy automatikus válasz e-maillel történik, amely a
megrendelés feltételeit (termék neve, ár, szállítási feltételek stb.)
erősíti meg. Ha a visszaigazolás 48 órán belül nem történik meg, a
fogyasztót nem köti megrendelése és nem köteles a leszállított termék
átvételére.
Ha a termék leszállításakor derül ki, hogy a csomagban
nem a megrendelt termék van, illetve a kereskedő a visszaigazolt árnál
többet követel, akkor nem vagyunk kötelesek a termék átvételére és a
magasabb vételár megfizetésére.
Az általános szabályokhoz hasonlóan a
weboldalon kínált termékek esetén is a fogyasztó által ténylegesen
fizetendő, bruttó (általános forgalmi adóval növelt) árat kell
feltüntetni a honlapon.
Lényeges, hogy a vásárlás előtt szerezzünk
ismereteket a szállítási költségek pontos összegéről is, hiszen sok
webáruház a viszonylag kedvező vételár mellett magas szállítási
költségátalányt számít fel.
Az eladó a honlapján vállalt szállítási
határidőn belül juttatja el részünkre a megrendelt terméket. A határidő
a termék jellegétől függően néhány naptól akár több hétig (például
egyedi vagy külföldről rendelet termékek esetén) terjedhet. Vásárlás
előtt mindig mérlegeljük, hogy a termék megrendelése mennyi várakozást
ér meg!
A vételár megfizetésének leggyakoribb és a fogyasztóra nézve
legbiztonságosabb módja az utánvétel, hiszen ilyenkor csak a termék
átvételekor kell megfizetnünk a vásárlás költségeit, érdemes tehát
vásárláskor ezt választani.
Az elállási jogról
A távollevők között kötött szerződésekről szóló 17/1999. (II. 5.)
Kormányrendelet alapján úgynevezett elállási jog (a termék
visszaküldésének joga, visszaküldési garancia) illet meg bennünket
internetes vásárlás esetén, és e jogot néhány kivételtől eltekintve
minden esetben gyakorolhatjuk.
Az elállási jog azt jelenti, hogy az
interneten megkötött szerződéstől jogszabályi felhatalmazás alapján
egyoldalúan visszaléphetünk, és a termék visszaküldése esetén
követelhetjük a kereskedőtől az általunk kifizetett összeg
visszatérítését. Az elállási jog kompenzálja azt, hogy a vásárlás előtt
nem volt lehetőségünk a termék megvizsgálására, kipróbálására, illetve
üzembe helyezésére.
Jelenleg a termék átvételétől, illetve a
szolgáltatás igénybevételére vonatkozó szerződés megkötésétől számított 8
munkanapon belül élhetünk elállási jogunkkal. Hazánkban 2014. március
15-től lép hatályba – az Európai Unió rendelete alapján – az a
jogszabály-módosítás, amelynek értelmében az elállási jog 14 napra
változik.
Amennyiben a jogszabály által megadott határidőn belül
elállunk a szerződéstől, ennek okáról nem vagyunk kötelesek a
kereskedőnek számot adni. Tehát a szerződésnek megfelelő, hibátlanul
működő és a rendeltetésszerű használatra alkalmas termék esetén is
gyakorolhatjuk elállási jogunkat. Természetesen az esetek többségében az
elállásra az adhat okot, hogy a kiszállított termék mégsem olyan, mint
amilyennek a honlapon közölt leírás alapján elképzeltük, vagy bármilyen
okból nem felel meg az elvárásainknak. Fontos jogszabályi garancia, hogy
az eladó elállási jogunk gyakorlását nem kötheti semmilyen korlátozó
feltételhez.
Az elállási jog lényege, hogy a jogszabály által
biztosított határidő alatt megbizonyosodhassunk arról, hogy a termék
alkalmas a rendeltetésszerű használatra és megfelel az egyéni használati
céljainknak, ezért a csomagolás felbontása és a termék kipróbálása nem
vezet az elállási jogunk elvesztéséhez (kivéve CD és DVD lemezek
esetében). Amint eldöntöttük azonban, hogy nincs szükségünk a termékre,
ezt követően már ne használjuk, óvjuk meg állagát, hogy minél jobb
állapotban tudjuk azt a kereskedőnek visszajuttatni!
Célszerű – az
utólagos bizonyíthatóság érdekében – elállási szándékunkat postai úton
(tértivevényes levélben) és e-mailben (az eladónak a webáruház honlapján
közzétett e-mail címére) is kifejezésre juttatnunk.
A terméket csak
akkor küldjük vissza, ha az eladó nem zárkózott el a termék
visszavételétől, mivel ellenkező esetben, a termék visszaküldése után
már a termék sem lesz a birtokunkban, és kérdéses, hogy az eladó
egyáltalán visszafizeti-e az általunk kifizetett összeget.
A
korábban leírtak értelmében az eladó nem követelheti, hogy a terméket az
eredeti csomagolásban küldjük vissza, de javasoljuk, hogy a termék
csomagolását óvatosan bontsuk fel és azt őrizzük meg a számlával és
egyéb okmányokkal (például a jótállási jeggyel) együtt az elállási
határidő lejártáig.
Elállás esetén az interneten megkötött szerződés
a szerződéskötés napjára visszamenőleg kerül megszüntetésre, ezért
olyan helyzetet kell teremteni, mintha a fogyasztó meg sem rendelte
volna a terméket az online shopban. Ez azt is jelenti, hogy a fogyasztó
köteles a terméket saját költségén visszajuttatni az eladó részére, az
eladó pedig köteles legkésőbb 30 napon belül a fogyasztó által
kifizetett teljes összeget visszatéríteni.
A hivatkozott rendelet
egyértelműen kimondja, hogy a fogyasztó elállásával összefüggésben
kizárólag a termék eladó részére történő visszaküldésének költségeit
köteles viselni, ezért a terméket nem adhatjuk fel utánvétellel vagy
portóval. Az eladó az elállás miatt sem kötbérfizetési kötelezettséget,
sem bármilyen pénzbeli büntetést nem róhat a fogyasztóra. Ezzel
összefüggésben a termék ingyenes kiszállításának díját sem lehet utólag a
fogyasztóra terhelni. A termék esetleges rendeltetésszerű használatáért
használati díjat és az emiatt fellépő esetleges értékcsökkenés
(karcolások) megtérítését sem lehet a fogyasztótól követelni, de
amennyiben a terméket nem rendeltetésszerűen használtuk, az eladó
kártérítést követelhet a termék esetleges meghibásodása, károsodása és
értékcsökkenése miatt.
Van azonban néhány kivétel, amikor nem
állhatunk el a szerződéstől. Ide tartoznak a meghatározott időpontban
szállást nyújtó (hotelszoba foglalás), szállítási (repülőjegy-foglalás,
gépjárműbérlés), étkeztetési (pizzarendelés) vagy szabadidős
szolgáltatások (koncertjegy, belépőjegy megrendelés) igénybevételére
irányuló online szerződések.
Ugyancsak nem állhatunk el a
szerződéstől, ha gyorsan romlandó terméket (például nem tartós
élelmiszert, vágott virágot) vagy természeténél fogva (higiéniai vagy
egészségügyi okból) vissza nem szolgáltatható terméket (például használt
fogkefe, golyósdezodor, fehérnemű, masszázsolaj, szexuális segédeszköz,
kozmetikum, étrend-kiegészítő) rendeltünk. Fontos tudni, hogy a
higiéniai vagy egészségügyi okból vissza nem szolgáltatható termékeket
is visszaküldhetjük, amennyiben a csomagolást, a védőfóliát még nem
bontottuk fel, vagyis a terméket még nem vettük használatba.
Ugyancsak nem kötelesek a kereskedők olyan termékek visszavételére,
amely a fogyasztó személyéhez kötött, illetve amelyet a fogyasztó egyedi
utasításai alapján vagy kifejezett kérésére állítottak elő (például
amikor ajándéktárgyakat, pólókat, bögréket a megrendelő egyedi
kívánsága, az általa biztosított fotók alapján készítenek el).
Mit tegyünk panasz esetén?
A szolgáltatóhoz e-mailben és postai úton is fordulhatunk. Ha a webshop
rendelkezik üzlethelyiséggel (ami nem törvényi előírás), reklamációnkat
személyesen is közölhetjük az eladóval.
Az e-mailen vagy postai
úton elküldött panaszunkra legkésőbb 30 napon belül köteles az eladó
érdemben írásban válaszolni, és ha a panaszt nem tartja jogosnak,
köteles ezen álláspontját megindokolni. Az üzletben közölt szóbeli
panaszt az eladónak haladéktalanul ki kell vizsgálnia, és ha nem fogadja
el igényünket, akkor köteles a panaszról jegyzőkönyvet felvenni, majd
azt 30 napon belül érdemben megválaszolni.
Amennyiben a kereskedő
nem fogadja el a jogszabályi rendelkezésekkel összhangban álló elállási
jogunk gyakorlását, és nem fizeti vissza az általunk kifizetett összeget
– mint minden szerződéssel kapcsolatos jogvitában – békéltető
testülethez vagy bírósághoz fordulhatunk.
A termék meghibásodása
esetén az általános garanciális és szavatossági szabályok alapján első
körben kijavítást vagy kicserélését követelhetünk, másodlagosan pedig
árleszállítást is kérhetünk vagy végső esetben a vételár
visszakövetelésével egyoldalúan megszüntethetjük a szerződést.
Az
úgynevezett határon átnyúló jogvitáknál (ha a kereskedő székhelye
külföldön található) jogaink érvényesítéséhez (tanácsadás, idegen nyelvű
levelezés) a bírósági eljárás előtt segítséget nyújthat az Európai
Fogyasztói Központ is, amelynek működéséről többet megtudhatunk a www.magyarefk.hu honlapon.
Forrás: Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (www.nfh.hu)