A fogyasztóknak új védjegy garantálja a tisztességes kereskedelmet
Piaci előnyhöz jut a becsületes vállalkozó
A Heves Megyei Kereskedelmi és
Iparkamara, mint vezető partner a Nagykaposi Regionális
Vállalkozásfejlesztési Szövetséggel és az Észak-magyarországi Regionális
Fogyasztóvédelmi Egyesülettel közösen sikeresen pályázott a
Magyarország-Szlovákia Határon Átnyúló Együttműködési Program 2007–2013
keretén belül a „Tisztességes Kereskedő – Tisztességes Szolgáltató”
védjegy létrehozatalára Magyarországon és Szlovákiában.
A
pályázat célja magyar, illetve szlovák köztestületek, érdekképviseleti
szervezetek, fogyasztóvédelmi egyesületek bevonásával egy védjegy
létrehozatala a kereskedelmi és szolgáltató szektor számára. A program
része egy tanúsítási rendszer – a pályázó megadott szempontok szerinti
válaszait egy bizottság kiértékeli – amelyből megszületett a védjegy. A
védjegyet nagyszabású marketingkampány keretében ismertették meg
nemzetiségtől függetlenül a magyar-szlovák határ menti területeken. Így
Magyarországon, vagy Szlovákiában az üzletek kirakatába kihelyezett
védjegy garantálja a vásárlónak, hogy fogyasztói, és köztestületi közös
mércével mért tisztességesen működő vállalkozással kerül kapcsolatba.
A
védjegy elnyerése előnyökkel jár a fogyasztók és a vállalkozók számára.
Az ún. pozitív lista felállításával az a cél, hogy az erre felkerülő
vállalkozások üzleti előnyhöz, nagyobb piachoz jussanak, ezáltal
versenyképesek maradjanak.
Ehhez a projekthez 2014. április 1-től a
Pest Vármegyei és Érd Megyei Jogú Városi Kereskedelmi és Iparkamara is
kapcsolódott. A rendszer megismerésének érdekében kamaránk főtitkára,
dr. Kupcsok Lajos, 2014. március 3-án vendégül látta a Heves Megyei
Kereskedelmi és Iparkamara főtitkárát Fülöp Gábort, Rimár Zoltánt az
Etikai Bizottság elnökét valamint Mester Tamásnét, a védjegy referensét,
hogy ismertessék a tanúsítási rendszer létrejöttének célját, pályázati
feltételeit, elbírálásának menetét, a védjegy minél gyorsabb és
sikeresebb elterjedése érdekében a Pest megyei kereskedelmi és
szolgáltató vállalkozások körében.
A védjegy elnyeréséhez szükséges
pályázati dokumentáció áprilistól a PMKIK honlapján (www.pmkik.hu) lesz
elérhető, papíralapon a 1056 Budapest, Váci utca 40. IV. emeleti
irodában lehet benyújtani Tóth Zoltánnénál, illetve a PMKIK
Magyar-Szlovák Üzleti és Tájékoztatási Központjában, 2045 Törökbálint, a
Kazinczy F. utca 124/B címen Tóth Ferencnénél, illetve elektronikusan a
toth.zoltanne@pmkik.hu, vagy az aradi.maria@pmkik.hu e-mail címre küldhető.
Az
elnyerhető védjegy egy kör alakú öntapadós matrica, mely a nyertes
pályázó üzlet, vagy szolgáltató helységének kirakatában kerül
elhelyezésre. Az arany és zöld színek juttatják kifejezésre az
elsőséget, minőséget, a középen elhelyezkedő kéz pedig a bizalmat,
megbízhatóságot, együttműködést jelzi. A védjegyet elnyert vállalkozás a
logót tetszése szerint bárhol – a PMKIK javaslata alapján a bejárati
ajtón – kiteheti abban az üzletben, amelyre a pályázat alapján a szakmai
bizottság odaítélte. A védjegy elnyerésével a szolgáltató egység a
„Korrekt partner” címet 2 év időtartamra nyeri el, mely lejárta után a
használat meghosszabbítható. A védjegy átadása a döntést követően
történik meg, mely egyeztetés alapján személyesen, vagy postai úton
egyaránt lehetséges.
A címre pályázatot nyújthatnak be mindazon
kereskedelmi vagy szolgáltató ágazatban dolgozó vállalkozások, amelyek
Pest megyében rendelkeznek hivatalosan bejelentett, szabályszerűen
működő üzlet jellegű, szolgáltató egységgel. A vállalkozásnak Pest
megyében bejelentett székhellyel kell rendelkeznie, és legalább már 1
éve működnie kell. Pályázni a vállalkozások által működtetett
kereskedelmi és szolgáltató üzleti egységekkel lehet!
A pályázatra
összesen 100 pont adható, a pályázó vállalkozás 80 ponttól jogosult a
védjegy elnyerésére, az eredmények a www.pmkik.hu honlapon olvashatók
lesznek. A Bíráló Bizottság a beérkezett pályázatokat minden év február
és augusztus hó 15-éig értékeli, mely alapján javaslatot tesz a védjegy
odaítélésére, melyet a PMKIK Elnöksége hagy jóvá. A címet az értékelést
követő hó első napjától lehet használni. Elutasítás esetén az értesítés
tartalmazza az elutasítás indokait. A döntés ellen 15 napon belül a
pályázó fellebbezési kérelmet nyújthat be a PMKIK-hez.
A pályázat
során odaítélésre került „Korrekt partner” elismerő védjegy használatát
kamaránk a hatóságokkal rendszeres, fél éves időtartamban,
alkalomszerűen ellenőrizheti. Amennyiben a védjegy odaítélése után a
pályázónál bármilyen szabálytalanság merül fel – akár a fogyasztók, vagy
a hatóságok jelzése, akár a kontroll alapján –, vagy a pályázat
benyújtásának időpontjában fennálló feltételek már nem állnak fenn, a
bíráló bizottság értékeli a pályázatot, és akár vissza is vonhatja a
védjegyet.
A pályázatot egy, a honlapról letölthető adatlapon kell
benyújtani személyesen vagy postai úton, és elektronikusan is. A
pályázati adatlapot a „kitöltési útmutató” alapján kell kitölteni.
A
pályázati felhívás a kitöltési útmutatóval és a pályázati adatlappal
együtt a www.pmkik.hu honlapról letölthető. A dokumentáció a fenti
elérhetőségeken juttatható el kamaránkhoz. A pályázatok beadási
határideje: folyamatos. Legkorábban 2014. április 1-jén nyújtható be.